Eggerøre og røkelaks ©Norashjemmelagde2019

Røkelaks og eggerøre med grønnsaker

Dette er den perfekte frokost for den som ønsker seg noe godt, men gjerne ikke vil bruke for lang tid på kjøkkenet. Det eneste man trenger å bruke tid på her er å steke eggerøre, og det tar heldigvis ikke veldig lang tid. Man velger selv om man ønsker å tilsette fløte i eggerøren eller ikke.

Denne frokosten inneholder det meste av nyttige næringsstoffer kroppen din trenger, og passer supert til helg som hverdag. Røkelaks kan byttes ut med røkt ørret om du ønsker det. Bruk de grønnsakene du har i kjøleskapet. Prøv å dekke halve tallerkenen med grønnsaker! Visste du forresten at rød paprika inneholder 3 ganger så mye C-vitamin som appelsin?*

Til 1 porsjon røkelaks og eggerøre:

  • en kvart/halv rød paprika oppskjært + andre grønnsaker man har
  • masse spinatblader eller annet grønt
  • to-tre skiver røkelaks

Til eggerøren:

  • to egg
  • litt salt og pepper
  • eventuelt en fløteskvett
  • Smør til steking

Visp sammen eggerøren i en bolle og hell i ferdig oppvarmet stekepanne. Stek på middels varme i smør. Husk å beveg og “hakk” på røren i pannen for at det ikke skal bli omelett.

Kutt opp grønnsakene og legg dem og røkelaks på en tallerken. Når eggerøren er passe stiv skrur du av platen og legger eggerøren på tallerkenen. Hele prosessen tar i underkant av 10 minutter.

God frokost =)

*Derfor bør du spise paprika – NRK Livsstil