Da Vi Trodde Dagen Ikke Kunne Bli Verre…

©Nora Engevold2016

Da har jeg landet de noe gylne sydenføttene, med et fantastisk fint skoskille midt på vrista, tilbake på norsk jord. Vi har hatt noen kjempefine dager i Palma! Jeg jobber for øyeblikket aktivt med videoserien om å mestre lavkarbo på ferie, som vil komme ut snart. Men nå, nå skal jeg fortelle dere om en rar dag. Jeg skal fortelle dere om dagen vi skulle dra hjem.

Vi hadde stått opp tidlig for å vaske og rydde leiligheten vi hadde bodd i. Deretter måtte vi dra og tanke leiebilen og levere den på flyplassen. Flyet gikk 16.45 og vi hadde relativt god tid da vi kjørte mot flyplassen klokken ett.©Nora Engevold2016Jeg har lært at uttrykket “å ta en spansk en” definitivt gjelder når vi snakker om trafikken i Spania. Henrik, aka T-banemannen, satt for det meste godt trykket opp i frontruta med hendene limt fast til rattet til en hver tid. Selv om han er en av de beste sjåførene jeg vet om, var det ingen tvil om at han slet.

Etter høy hjerneaktivitet kom vi oss endelig til flyplassen og inn i parkeringsanlegget hvor vi skulle levere bilen. Rett før vi skulle kjøre inn kom vi på at vi hadde glemt å tanke bilen. Vi hadde betalt et depositum på 100 Euro vi ikke fikk tilbake om bilen ikke var fulltanket.©Nora Engevold2016

Veien inn i parkeringshuset var naturligvis enveiskjørt, så vi fortsetter å kjøre oppover i parkeringshuset i håp om å finne en vei ut. Det gjør vi selvfølgelig ikke og finner ut at vi må kjøre gjennom for å komme ut på andre siden. Dette innebar at vi måtte betale for “parkering”.

Smålig irriterte og en smule utålmodige kom vi oss gjennom og skulle sette billetten inn i automaten for å komme oss ut.

Problemet var at vi hadde glemt å betale for den. Vi fikk en billett da vi kjørte inn, og vanligvis går man og betaler den for å få en ny man kommer seg ut med. Da vi, lite gjennomtenkt og ganske stresset, prøvde å bruke samme billett for å komme oss ut, kom det brått en bom rett bak oss og vi satt fast. Bom fast, bokstavelig talt. Bilene som kjørte inn i filen ved siden av lo godt da de så oss som rev oss litt fortumlet i håret.©Nora Engevold2016Henrik løp ut og fant en automat, fikk betalt og vi prøvde på nytt med ny billett. Automaten lagde en rar lyd og meldingen om at billetten var ugyldig blinket på skjermen. Ja, så da satt vi her da. Sperret inne i et parkeringshus på flyplassen.

Vi visste ikke helt om vi skulle le eller gråte. Hele situasjonen virket helt absurd. Henrik trykket på “help”-knappen og fikk ropt høyt inn i en automat i et par minutter, noe jeg tror føltes godt. Etter mye om og men fikk vi hjelp. Vi kom oss ut, fikk tanket og levert bilen.

Endelig sjekket inn på flyplassen og flyet er da kraftig forsinket. Dette er litt krise da Marthe skulle videre med et fly fra Oslo til Tromsø. Hun fikk beskjed om å sjekke ut og inn bagasjen sin på nytt. I utgangspunktet hadde hun 2 timer på å gjøre dette, nå bare 1 time.

Hentet fra: http://www.relatably.com/m/img/stressed-out-memes/stress-meme.jpg

Superstresset og endelig i Oslo, løper hun til skranken og får beskjed om at hun ville få bagasjen videresendt og bare kunne løpe til flyet sitt. Betrygget står Henrik og jeg igjen ved bagasjebåndet. Vi puster et lite øyeblikk lettet ut.

Plutselig ser vi at bagasjen til Marthe kommer drivende ut på bagasjebåndet. Fortvilet over at hun da allikevel ikke får bagasjen sin, griper vi fatt i den og løper til Norwegian-skranken. Vi forklarer situasjonen og blir imponert over den litt stutte og kompakte mannen som løfter den tunge baggen hennes på ryggen og løper, så godt han kan, for å rekke flyet hennes. Vi hadde gjort vårt og håpet på det beste.

Henrik og jeg gikk gjennom tollen og fikk kjøpt togbilletter til turen hjem. På togstasjonen var det enda 8 minutter til toget skulle komme, så Henrik setter seg ned på kofferten sin. Endelig kunne vi slappe av. For en dag dette hadde vært, tenkte vi lettet over at den snart var over.©Nora Engevold2016Så, da vi trodde at ting ikke kunne bli verre, oppdager Henrik at han har tatt noen andres koffert! I fortvilelsen av å se Marthes koffert på bagasjebåndet hadde han tatt den første og beste som lignet mest på sin egen.

På dette tidspunkt må jeg ærlig si at jeg ga opp. Armene hang livløse ned langs kroppen, og jeg orket ikke lenger holde munnen sammenlukket.

Jeg ville så veldig gjerne hjem og var ikke interessert i å måtte løpe inn igjen, miste toget og kanskje ikke finne Henriks koffert i det hele tatt. Jeg var drittlei, men vi skjønte at vi var nødt til å løpe inn igjen.

Hentet fra: http://s2.quickmeme.com/img/89/898023f38bda654bc277cd72be6aeb4adafb7d6bc4286fd28950d26e75a8c78a.jpg

Med hengende nakke og enorm oppgitthet, på vei opp rulletrappen til terminalen igjen, får Henrik en telefon. Det er en mann fra infoskranken. Øynene til Henrik lyser opp. Han svarer kort og konsist. Griper fatt i kofferten og er på utrolig kort tid borte ved skranken.

Jeg har bare lusket halvhjertet etter og tenkt at jeg lengter etter senga mi. Da jeg et øyeblikk titter opp ser jeg en rakrygget og fornøyd Henrik komme med høy fart mot meg. Denne gangen med sin egen koffert! Den som eide kofferten til Henrik hadde heldigvis, og virkelig heldigvis, tatt med seg Henriks koffert og fått infoskranken til å ringe etter ham. De hadde byttet koffert og alle hjerter gledet seg. På dette tidspunkt var det 4 minutter til toget skulle gå.©Nora Engevold2016Vi rekker toget på hengende håret og benytter togturen til å rett og slett bare puste ut, le en sliten latter for så å bare håpe at alt heretter skulle gå bra. Heldigvis gjorde det det. Marthe ga oss beskjed om at Norwegian-mannen hadde rukket å sende med bagasjen hennes og at alt nå var i orden.

Aldri har jeg opplevd så mye flaks i uflaks noen gang!

Hilsen en fortsatt sliten Nora.