Frokost for B-mennesket: Fettkaffe

Glutenfri, sukkerfri, high fat

Som student og B-menneske har jeg som regel ekstremt dårlig tid på morgenen. Jeg har heller ikke spesielt stor matlyst så tidlig på dagen. Samtidig vet jeg at jeg trenger energi for å klare å følge med på forelesning.

Det som har fungert ekstremt bra for meg, er denne ketolysestartende, fettrike kaffeskvetten: Bulletproof Coffee, eggelatte, eller fettkaffe (kjært barn har mange navn).

Fettkaffe har hjulpet meg med en lenge stillestående vekt. Jeg hadde også problemer med å få i meg nok fett per dag. Fettkaffe kickstarter dagen min og kaster meg ut i studiehverdagen med masse energi! Jeg, i det minste, har opplevd at vekten endelig begynner å bevege seg nedover igjen etter at Jeg begynte dagene med en slik frokost! Hurra!2016-02-04 12.41.43Du har kanskje hørt om fettkaffe og tenkt: ÆSJ. Smør i kaffe?! Ja, du skal ha smør i den. Og ja, du må nok drikke første slurk med åpent sinn. Jeg må innrømme at jeg var veldig spent da jeg skulle prøve fettkaffe første gang, men ble absolutt positivt overrasket. Jeg syns det smakte skikkelig godt. Som kaffe med fløte, bare med mer smak. Den kickstarter dagen din og du blir god og mett.

Fettkaffe 1 kopp:

Karbohydrater: 0.2 g, Proteiner: 0.7 g, Fett: 33 g 

Personlig har jeg alltid minst ett rått egg i fettkaffen (da kvalifiseres det til å hete eggelatte). Det smaker ikke vondt, men utifra det jeg har hørt (bare hørt, så ikke siter meg på dette) får man ikke utnyttet proteinet i egget når du inntar det rått, men du får selvfølgelig alle de andre gode næringsstoffene som er i egget. Føles dette rart eller ubehagelig slenger du bare et par egg i vann og koker mens du gjør deg klar på badet.MagicbulletcoffeeJeg har jo ikke akkurat tid til å sitte ned å kose meg med denne fettkaffen. Så da slenger jeg den i termokoppen, hopper på bussen og nyter den i klasserommet i stedet. Helt perfekt!Jeg blir som regel ikke sulten igjen før 4 timer etter inntak!

Det skal nevnes at om du er ny i fettkaffe-gamet, kan det være en god idé å starte med mindre mengder olje og fett enn det som står oppfør i oppskrifter rundt omkring. Det kan være en liten påkjenning for fordøyelsen din om du ikke er vandt til det. Alle har ikke problemer med det, men det er lov å være litt forsiktig. Det er uansett alltid ubehagelig med magetrøbbel. 

Til fettkaffe trenger du: 

  • 3 dl kokt kaffe
  • 1 ss kokosnøttolje/fett (Cocosa)
  • 2 ss smør
  • Evt 1 rått egg
  • Litt kokosmelk
  • litt vaniljepulver (kan sløyfes)
  • 1 ts sukrin gold (kan sløyfes)

Bland alt med stavmikser til det får en litt kremete konsistens. Det finnes mange varianter av denne kaffetypen rundt omkring. Ingrediensene jeg har listet opp er de jeg vanligvis bruker selv. Bruk litt tid på å prøve deg frem for å finne din egen variant, slik at det blir akkurat slik du selv liker det. Du kan også bytte ut kaffe med te, det syns jeg selv smaker enda litt bedre. Oppskrift på fett-te finner du her!

Lykke til!

3 Comments

  1. 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.