Om Nora og lavkarbo

Jeg har alltid vært liten. Jeg er under gjennomsnittet høydemessig for jenter, og har en kraftig benbygning. Samtidig ligger mesteparten av min kroppsvekt på hofte, lår og rumpe. Dette er ikke noe jeg har skammet meg over, men jeg har kjent på kroppen at jeg godt kunne vært et par kilo lettere. Trening var vanskelig å gjennomføre og i det hele tatt opprettholde. Jeg har, som så mange andre, prøvet og feilet på diverse lavkaloridietter, eller sulte-dietter. Lavkarbo er helt klart noe fullstendig annet.

Nora før og etter lavkarbo

F.V: Etter begynt på lavkarbo, før lavkarbo. Foto: Frida Marie Brynhildsen Grande

Da jeg ble gjort oppmerksom på lavkarbokostholdet ble jeg veldig nysgjerrig. Jeg leste meg godt opp på alt jeg kunne finne, sjekket næringsinnholdet i en hel haug med matvarer, før jeg til slutt bestemte meg for å prøve det. Jeg var innforstått med at dette ikke bare var enda en slankekur, men faktisk en kostholdsendring, og en livsstilsendring. I min mor hadde jeg et levende bevis på at lavkarbo funker. Dette var nok den avgjørende faktoren for at jeg skulle begi meg utpå dette.

1.januar 2016 gikk jeg i gang med lavkarbo. Overrasket over hvor greit det gikk, innså jeg etter hvert alt det andre gode, enn bare vektnedgang, som fulgte med lavkarbokostholdet. I kategorien “Lavkarboreisen” kan du lese om utviklingen og resultatene mine underveis, og hvordan jeg takler, eller ikke takler, utfordringer som dukker opp. For meg er det også veldig viktig å være bevisst på hva jeg putter i munnen. Går man på lavkarbo er man stort sett nødt til å lage all maten selv fra bunnen av.

Lavkarbolivet har gitt meg enorme helsegevinster som for eksempel:

  • Nedgang i vekt
  • Mer energi
  • Sjeldnere syk
  • Mer opplagt om morgenen
  • Mindre oppblåst i magen
  • Høyere konsentrasjonsevne
  • Stabilt blodsukker
  • Større bevegelighet
  • Renere og friskere hud

Det er her viktig for meg å presisere at lavkarbokostholdet ikke fungerer likt på alle. Noen kropper fungerer det veldig bra for, andre ikke. Vi er tross alt alle forskjellige og mat fungerer ulikt på folk. Det viktigste er at du finner det kostholdet som fungerer best for deg, og som gir deg det du trenger.

Jeg anbefaler ikke å starte opp med et lavkarbokosthold før du har konsultert deg med lege om du har diabetes, er gravid eller har kroniske sykdommer hvor du bruker medisiner.

Nyttige lenker:

– Ketolyse.no
 – Kostdoktoren.se