Alkohol: hva kan jeg drikke?

alkohol ©http://diabetes.no/leksikon/a/alkohol/ Bilde hentet fra: http://diabetes.no/leksikon/a/alkohol/

Som jeg har nevnt i innlegget om alkohol tidligere, tåler noen mye mindre alkohol når de spiser lite karbohydrater og har en annerledes energiforbrenning. Vi er heldige og trenger ikke alltid å konsentrere oss om å telle kalorier. Dette gjør at det faktisk er ganske mange typer alkohol vi fint kan drikke uten at det påvirker blodsukkeret vårt. Her følger en liste over noen av de variantene jeg selv bruker mest.

Vin:

Når det kommer til vin er markedet uendelig. Hold deg innenfor tørre rødviner og du er helt safe! Tørre hvitviner er også greit i mange tilfeller. Søte viner og dessertviner er søte fordi det er et høyt sukkerinnhold i dem, naturlig nok. Vin som har betegnelsen “fruktig” inneholder mest sannsynlig endel fruktsukker. Disse bør du styre unna. Mine favoritter er:

Rødvin:

  • Domìni Veneti Valpolicella Classico Superiore: 0,4 g sukker pr/liter
  • Jacob’s Creek Merlot: 0,3 g sukker pr/liter

Hvitvin:

  • Trulli Chardonnay: 2,9 g sukker pr/liter
  • Vauroux Chablis: 2 g sukker pr/liter

Øl:

Øl er egentlig kjempe fy, fy på lavkarbo. Det er som loff i væskeform. Vanlig øl, spesielt hveteøl og mais-øl, inneholder masse karbohydrater. Heldigvis finnes det “LITE”- varianter  med opptil 70% mindre karbohydrater enn vanlig øl. Allikevel er ikke alle disse like bra. Flere av dem inneholder en del sukker til tross for markedsføringen. Skal du allikevel først drikke øl anbefaler jeg deg å drikke en av variantene nedenfor. Det kan være lurt å prøve å holde tellingen på hvor mange bokser du da drikker. Du skal ikke drikke mange før du kanskje allerede har oversteget ditt daglige karbohydratinntak.

  • Tuborg Lite: 5 g karbohydrater pr 0,5 l boks
  • Hansa Lite: 2 g karbohydrater pr 0,5 l boks

Sprit:

Det meste av rene spritsorter er karbohydratsløse. Whiskey, brandy, vodka og gin er ufarlige alene. Styr unna likører, da de ofte er rene sukkerbomber! Blandes den rene spriten derimot i en drink blir det ofte svært sukkerholdig, så vær forsiktig!

Lese mer om alkohol? 

Kilder:
Kostdoktorn.se
Ketolyse.no
Vinmonopolet.no

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.